بازاریابی نوین و توسعه ارتباطات جهانی از مسیر برپایی پاویون شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی
بازاریابی نوین و توسعه ارتباطات جهانی از مسیر برپایی پاویون شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی
مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان حاضر در نمایشگاه صنعت ازبکستان، ارائه خدمات بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب خدمت توانمندسازی به دانشبنیانها را علاوه بر توسعه بازار صادراتی محصولات دانشبنیان، موجب یادگیری و ارتقاء دانش این شرکتها عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق نوآوری به عنوان متولی اصلی تامین مالی شرکتهای دانشبنیان، در کنار خدمات مالی مشتمل بر انواع تسهیلات و سرمایهگذاری، در قالب خدماتی موسوم به «توانمندسازی» و با ارائه خدمات بلاعوض، بخش قابل توجهی از هزینه شرکتهای دانشبنیان را در مسیر تجاریسازی فناوری تامین میکند. برپایی پاویون شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای داخلی و خارجی معتبر و اعزام هیات تجاری و فناوری به رویدادها و نمایشگاههای بینالمللی، در قالب این خدمات قرار میگیرند که البته در میان شرکتهای دانشبنیان هم با محبوبیت بسیاری همراه بوده و همواره از این خدمات استقبال شده است.
گروهی از شرکتهای دانشبنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت ازبکستان (در حوزه متالوژی، ماشینآلات صنعتی، فناوریهای فلزات و صنایع مرتبط) که فرودین ماه 1404 در شهر تاشکند ازبکستان برگزار شد، حضور پیدا کردند.
یکی از شرکتهای دانشبنیان حاضر در این نمایشگاه، شرکت دانشبنیان آرادپیشه شاره (aradpishe.com) است که فعالیت خودرا از سال 1392 در حوزه تولید انواع پمپهای سانتریفیوژ در حوزههای صنعت و معدن، نفتوگاز و آبوفاضلاب آغاز کرد. تمرکز این شرکت بر تولید پمپهای اسلاری مورد استفاده در معادن، صنایع مختلف و همچنین ساخت قطعات یدکی پمپها و مهندسی معکوس است.
بهنام دهقان، مدیرعامل این شرکت دانشبنیان در خصوص چگونگی آشنایی با خدمت توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی و حضور در پاویون شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاه صنعت ازبکستان بیان کرد: از طریق پیامکهای صندوق نوآوری و شکوفایی که جهت اطلاعرسانی به شرکتهای دانشبنیان برای حضور در نمایشگاههای خارجی ارسال میشود، از برگزاری این نمایشگاه مطلع شدم و توانستم از خدمات بلاعوض صندوق نوآوری برای حضور در این پاویون بهرهمند شوم. حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی هزینههای بسیاری را به شرکتهای دانشبنیان تحمیل میکند، به همین دلیل تا پیش از برگزاری این نمایشگاه در هیچ نمایشگاهی حضور پیدا نکرده بودیم. شرکت در نمایشگاه صنعت ازبکستان، نخستین تجربه ما از حضور در نمایشگاههای بینالمللی بود.
دهقان ضمن کارآمد دانستن برپایی چنین پاویونهایی اظهار کرد: برخی از نهادهای دولتی و مسئولان حاضر در نمایشگاهها، شرکتهای دانشبنیان و نقش آنها در زیستبوم فناوری و نوآوری کشور را چندان جدی نمیگیرند و تصورشان از دانشبنیانها تنها ثبت یک شرکت توسط یک یا چند فارغالتحصیل دانشگاهی و در نهایت تولید یک محصول فناورانه است. این مسئولان نقش شرکتهای دانشبنیان را در تولید و تامین محصولات مورد نیاز داخلی اندک تصور میکنند.
وی در خصوص تاثیرات برپایی پاویونها و اعزام هیاتهای تجاری و فناوری به نمایشگاههای خارجی بر زیستبوم نوآوری کشور تاکید کرد: برپایی پاویونها و اعزام هیئتهای تجاری و فناوری به نمایشگاههای خارجی، ایدهای بسیار خوب، مفید و سودمند است. صندوق نوآوری با تلاشهای بسیاری که در جهت حضور شرکتهای دانشبنیان در عرصههای بینالمللی انجام میدهد، علاوه بر ارائه خدمات بلاعوض به شرکتهای دانشبنیان، در جهت توسعه بازار صادراتی محصولات دانشبنیان، یادگیری و ارتقاء دانش دانشبنیانها نقش بسیار موثر و تعیینکنندهای دارد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در ادامه افزود: شرکت در این نمایشگاه این نوید را به ما داد که شرکتهای ازبکستانی به محصولات تولید شده شرکتهای دانشبنیان ایرانی نیاز دارند و از بازار پر رونقی جهت فروش محصولات ما برخوردار هستند. البته که برای رسیدن به این مهم، باید برگزاری جلسات و نشستهای B2B را در حاشیه این نمایشگاهها افزایش دهیم تا محصولات داخلی و توانمندیهای فناورانه به صورت جامع و کامل به بازارهای خارجی شناسانده شود. در چنین شرایطی برپایی پاویون شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای داخلی و خارجی میتواند بسیار مفید و سودمند واقع شود.
وی با اشاره به اینکه برگزاری نشستهای B2B میتواند در ارتقاء دانش دانشبنیانها و توسعه بازار صادراتی محصولات آنها بسیار تاثیرگذار و سودمند باشد، گفت: جلسهها و ملاقاتهایی صورت گرفت، اما بیشتر این تعاملات با شرکتهای ایرانی بود و اگر هماهنگیهای بیشتری جهت برگزاری جلسات B2B در حاشیه این نمایشگاه با شرکتهای خارجی انجام میشد، رهاورد حضور در این پاویون میتوانست بیشتر و سازندهتر باشد و به تعاملات بیشتری میان دانشبنیانها با شرکتهای خارجی که به صورت تخصصی در حوزه مشابه فعالیت میکنند، منجر شود. معتقدم حضور شرکتهای بزرگتر داخلی که سهم قابل توجهی در تولید و تامین محصولات مورد نیاز کشور را دارند، در کنار شرکتهای کوچک و نوپا، میتواند در ترغیب شرکتهای خارجی جهت همکاری و تعامل با دانشبنیانها تاثیرگذار باشد.
به گفته وی، یکی از نتایج سودمند حضور دانشبنیانها در این نمایشگاه، مشاهده چگونگی نفوذ شرکتهای چینی در بازار ازبکستان و نحوه تعاملاتشان با شرکتهای خارجی است که کاملا جنبه آموزشی داشت. این نشستها و تعاملات باعث تغییر روشهای بازاریابی ما و آشنایی با روشهای جدید فروش محصولات و برقراری تعاملات دانشبنیانها با دیگر شرکتها شد.
دهقان تصریح کرد: نهادهای مسئول باید نقش شرکتهای دانشبنیان را در تولید و تامین منابع مورد نیاز داخلی اثرگذار و ضروری بدانند. همچنین ایجاد هماهنگیهای بیشتر جهت برقراری تعاملات شرکتهای دانشبنیان داخلی با شرکتهای خارجی، میتواند نتایج بسیار اثربخش و کارآمدی را برای دانشبنیانها و زیستبوم نوآوری کشور به ارمغان آورد.