ناشر منبع

null مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به شکل‌گیری شرکت‌های فناور از درون دانشگاه‌ها کمک می‌کند
13:46
دکتر شاوردی در بیست و هشتمین رویداد «یکشنبه‌‌های صادراتی»:

مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به شکل‌گیری شرکت‌های فناور از درون دانشگاه‌ها کمک می‌کند

بیست و هشتمین رویداد «یکشنبه‌‌های صادراتی» صندوق نوآوری و شکوفایی صبح امروز یکشنبه هشتم اسفند ماه جاری با حضور هیات تجاری از کشور ارمنستان در حوزه‌های سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و غذایی به منظور ارائه مشاوره و مدیریت صادرات محصولات دانش بنیان در محل صندوق نوآوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، کلینیک مدیریت صادرات دانش بنیان، برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان و آشنایی بیشتر شرکت‌های دانش بنیان با فرصت‌ها و چالش‌های حضور در بازارهای بین‌المللی، رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» را به‌صورت هفتگی برگزار می‌کند. در این رویداد یک هیات تجاری از بازارهای هدف تجاری با شرکت‌های دانش بنیان به‌صورت حضوری و آنلاین دیدار می‌کنند و ضمن آشنایی با توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در هر حوزه، امکانات و فرصت‌های حضور آنها در بازار کشور هدف را تشریح و بررسی می‌کنند.
بر اساس این گزارش، در نشست امروز 18 شرکت دانش بنیان توانمندی‌های خود را معرفی کردند. همچنین در این جلسه امکانات صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی تشریح شد. 
در این رویداد، دکتر مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی با اشاره به اینکه ایران در رده‌بندی شاخص جهانی نوآوری در سال 2021 در رده شصتم قرار گرفته است، گفت: دستیابی به این جایگاه حاصل فراهم آوردن زیرساخت‌های موردنیاز از بعد پیروزی انقلاب اسلامی است که مهمترین این زیرساخت‌ها، دانشگاه‌ها هستند که به تربیت نیروی انسانی ماهر جهت توسعه همه‌جانبه کشور می‌پردازند.
وی تعداد دانشگاه‌های فعال دولتی و خصوصی در ایران را هزار دانشگاه اعلام کرد و افزود: در کنار این دانشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری وجود دارند که به شکل‌گیری شرکت‌های فناور از درون دانشگاه‌ها کمک می‌کند.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه امروز شاهد فعالیت حدود 6600 شرکت دانش بنیان در کشور هستیم، ادامه داد: در حال حاضر از 45 پارک علم و فناوری و 200 مرکز رشد برخورداریم که این زیرساخت‌ها به شرکت‌های مبتنی بر فناوری کمک کرده است. 
شاوردی اظهارکرد: برای توسعه هرچه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌ها، نهادهای تامین مالی در ایران شکل گرفته که مهمترین آنها، صندوق نوآوری و شکوفایی است.
وی حوزه‌های فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ایرانی را فناوری‌های پیشرفته، فناوری‌های اطلاعات، نرم‌افزار، ماشین‌آلات، سخت‌افزار، الکترونیک، مخابرات، مواد پیشرفته، فناوری‌های شیمیایی، تجهیزات پزشکی و سلامت و ... اعلام کرد.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه به خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان شامل چهار دسته اعطای وام‌های کم‌بهره، ضمانت‌نامه، خدمات توانمندسازی و هم‌سرمایه‌گذاری است. 
شاوردی افزود: صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش بنیان حمایت بلاعوض می‌کند تا آن‌ها بتوانند در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته باشند و محصولات خود را معرفی کنند و به دنبال آن از جلسات و مذاکرات بین شرکت‌ها و مشتریان بالقوه آنها حمایت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی از ارائه تائیدیه‌ها و استانداردها برای تولید محصولات فناورانه توسط شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند، درباره برنامه‌های این صندوق در حمایت از این شرکت‌ها برای ورود به بازار ارمنستان گفت: پذیرش و اعزام هیات تجاری، برپایی نمایشگاه دائمی یکساله و پاویون شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه اختصاصی ایران در ارمنستان از جمله برنامه‌های صندوق نوآوری در سال 1400 بوده است.


ارمنستان از پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار است
در ادامه این رویداد نیز ‌هایک یگ‌هاکیان، نماینده هیات ارمنستان در حوزه سلامت با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان ایرانی برای ورود به بازار ارمنستان باید از رقابت سنجیده‌ای برخوردار باشند، افزود: ارمنستان از پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. حضور ارمنستان در انجمن کشورهای اقتصادی تحت روسیه کمک می‌کند تا سایر کشورها بتوانند محصولات و فناوری‌های خود را به ارمنستان صادر کنند.
نماینده هیات ارمنستان در حوزه سلامت ادامه داد: ما علاقمند به واردات محصولات و فناوری‌های شرکت‌های دانش بنیان ایرانی هستیم که این مسئله می‌تواند راهی برای صادرات به کشورهای اروپایی برای این شرکت‌ها باشد.
هایک یگ‌هاکیان، معافیت مالیاتی در تولیدات و صادرات، عدم واسطه حقوقی و نبود مشکل تبادل مالی را از جمله مزیت‌های بازار ارمنستان اعلام کرد که شرکت‌های دانش بنیان ایرانی برای حضور در این بازار می‌توانند از آن استفاده کنند.
در ادامه این رویداد نیز گورج صفریان، نماینده هیات ارمنستان در حوزه فناوری اطلاعات و دکتر مجید روحی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به ایراد سخن پرداختند.
گفتنی است، در حاشیه بیست و هشتمین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» پذیرش هیات تجاری و فناوری از کشور ارمنستان 18 شرکت دانش بنیان ایرانی به معرفی دستاوردهای فناورنه خود در حوزه‌های سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و غذایی پرداختند و به دنبال آن جلسات B2B بین شرکت‌های دانش بنیان و تجار ارمنستانی برگزار شد.

ارسال ایمیل