ناشر منبع

null محلی برای جذب سرمایه جسورانه برای استارت‌آپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر
صندوق نوآوری و شکوفایی منتشر می‌کند: 08:23

محلی برای جذب سرمایه جسورانه برای استارت‌آپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر

 

یکی از الزامات توسعه کسب‌وکارهای فناورانه و نوآورانه، تامین منابع مالی جسورانه (خطرپذیر) است که فعالان اکوسیستم نوآوری از آن به VC یاد می‌کنند. در سرمایه‌گذاری جسورانه، «سرمایه‌پذیر» یا همان استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌هایی که طرحی برای جذب سرمایه دارند، در ازای دریافت منابع مالی مورد نیاز خود از یک سرمایه‌گذار، بخشی از مالکیت کسب‌وکار خود را به سرمایه‌گذار منتقل می‌کنند. در واقع در مدل سرمایه‌گذاری جسورانه، شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها به جای اینکه در ازای وثیقه، وام بگیرند و اقساط آن را بپردازند، در قبال دریافت منابع مالی، بخشی از سهام خود را به سرمایه‌گذار واگذار کرده و با این روش، سرمایه‌گذار را در سود و زیان طرح خود شریک می‌کنند.

صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از سال 1398 در راستای ماموریت خود مبنی بر تامین مالی توسعه فناوری و به ویژه فناوری‌های پیشرفته و اولویت‌دار، در قالب برنامه «هم‌سرمایه‌گذاری» با صندوق‌های پژوهش و فناوری، سرمایه‌گذاری جسورانه در استارت‌‌آپ‌ها و طر‌ح‌های سرمایه‌پذیر را آغاز کرده است.

در برنامه هم‌سرمایه‌گذاری، استارت‌آپ‌ها و دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیر، طرح و مدل کسب‌وکار خود را به عاملان سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌کنند. در صورتی که یکی از عاملان سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، پس از ارزیابی و تایید طرح و مدل کسب‌وکار، تصمیم به سرمایه‌گذاری جسورانه روی آن طرح بگیرد، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند تا 80 درصد سرمایه جسورانه مورد نیاز آن استارت‌آپ یا طرح سرمایه‌پذیر را تامین کند. به عبارت دیگر، در برنامه هم‌سرمایه‌گذاری، صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش می‌کند در تامین سرمایه جسورانه به عاملان خود کمک کند. عاملان صندوق نوآوری و شکوفایی در برنامه هم‌سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی هستند.

اما یکی از الزامات اجرای این برنامه، شناسایی استارت‌آپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر جذاب و توانمند، و معرفی آن‌ها به عاملان سرمایه‌گذاری صندوق (اعم از صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی) و سایر سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی علاقمند است. از این رو، صندوق نوآوری و شکوفایی رویدادهایی با عنوان «دوشنبه‌های استارت‌آپی» را برگزار می‌کند، که هدف آن، شناسایی استارت‌آپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر جذاب و توانمند، و معرفی آن‌ها به سرمایه‌گذاران علاقمند است.

 

 

شرکت کنندگان رویداد دوشنبه های استارت آپی

 

در هر دوشنبه استارت‌آپی، بازیگران زیر حضور دارند:

  • استارت‌آپ‌ها و دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیری که به دنبال جذب سرمایه‌گذار جسورانه (VC) هستند.
  • سرمایه‌گذاران جسور(خطرپذیر)، از جمله صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های جسورانه بورسی، سرمایه‌گذاران شرکتی (CVCها)، سایر صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایه‌گذاری جسورانه
  • نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی، به عنوان تسهیلگر و با هدف هم‌سرمایه‌گذاری روی طرح‌هایی که به تایید عاملان سرمایه‌گذاری صندوق می‌رسد.
  • خریداران و مشتریان بالقوه محصولات و خدمات استارت‌آپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر، از جمله نمایندگان دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و یا صنایع بزرگ کشور که علاقمند به خرید/حمایت از محصولات و خدمات نوآورانه در حیطه ماموریت خود هستند.
  • سایر بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور، از جمله سازمان‌ها و نهادهای حامی، سیاستگذار، تنظیم مقررات و ...
  • سایر افراد یا استارت‌آپ‌های علاقمند، که با هدف یادگیری در این رویداد شرکت می‌کنند.

 

 

 

فرآیند برگزاری رویداد دوشنبه های استارت آپی

 

 

  1. ثبت نام استارت‌آپ‌ها از طریق سامانه غزال https://ghazal.inif.ir
  2. تدوین «گزارش فنی، مالی و اقتصادی» استارت‌آپ توسط کارگزار:
  • در این مرحله، کارگزار فرم دریافت اطلاعات را در اختیار استارت‌آپ قرار می‌دهد و استارت‌آپ باید در کمترین زمان ممکن، اطلاعات خود را تکمیل و در اختیار کارگزار قرار دهد. کارگزار بر مبنای این اطلاعات، گزارش فنی، مالی و اقتصادی استارت‌آپ را تهیه خواهد کرد.
  • این گزارش مبنای تهیه اسلایدهای شما محسوب می‌شود و بعد از تایید شما، برای همه سرمایه‌گذاران ارسال می‌گردد. بنابراین تا حد ممکن دقت و سرعت عمل به خرج دهید.
  • دسرمایه‌گذاران بدون داشتن این اطلاعات نمی‌توانند شما را ارزیابی کنند. بنابراین اگر نگران افشای این اطلاعات هستید، حتماً با کارگزار و خانم صلح‌خواه در میان بگذارید.
  • کارگزار گزارش نهایی را حداقل 48 ساعت قبل از برگزاری رویداد پیش‌ارائه به همراه «چارچوب اسلایدهای ارائه» در اختیار شما قرار خواهد داد. گزارش کارگزار را فوراً مطالعه کنید و هرگونه اشکال یا ابهام را با کارگزار و خانم صلح‌خواه در میان بگذارید.
  1. برگزاری کارگاه آموزشی: همه استارت‌آپ‌هایی که برای حضور در یکی از این رویدادها پذیرفته می‌شوند، باید در یک کارگاه آموزشی مجازی 3 ساعته شرکت کنند تا برای ارائه طرح خود نزد سرمایه‌گذاران آماده‌تر شوند. حضور در این کارگاه برای همه شرکت‌کنندگان الزامی است و در صورتی که بدون هماهنگی و موافقت کارگزار، در این کارگاه شرکت نکنید، امکان حضور در رویداد را نخواهید داشت. زمان دقیق (تاریخ و ساعت) برگزاری کارگاه آموزشی از طریق کارگزار، حداقل 48 ساعت قبل از برگزاری کارگاه، به اطلاع شما خواهد رسید.
  2. تهیه اسلایدهای ارائه توسط استارت‌آپ:در این مرحله شما باید با استفاده از محتوای گزارش فنی، مالی و اقتصادی که کارگزار در اختیار شما قرار داده است، و همچنین با توجه به اصولی که در کارگاه آموزشی فرا گرفته‌اید، استارت‌آپ خود را در قالب اسلایدهای ارسالی از طرف کارگزار، معرفی کنید. جذابیت ظاهری اسلایدها کلیدی است. آن را جدی بگیرید.
  3. برگزاری پیش‌ارائه: همه استارت‌آپ‌هایی که برای حضور در یکی از این رویدادها پذیرفته می‌شوند، باید در یک یا دو پیش‌ارائه شرکت کنند تا برای ارائه طرح خود نزد سرمایه‌گذاران آماده‌تر شوند. حضور در این کارگاه برای همه شرکت‌کنندگان الزامی است و در صورتی که بدون هماهنگی و موافقت کارگزار، موفق به حضور در این کارگاه نشوید، امکان حضور در رویداد را نخواهید داشت. هدف این پیش‌ارائه‌ها (که برای استارت‌آپ‌های مستقر در تهران حضوری، و برای شهرستان‌ها مجازی است)، ارائه اسلایدهای نهایی و دریافت بازخورد و راهنمایی از کارگزار و صندوق است. زمان دقیق (تاریخ و ساعت) برگزاری پیش‌رویداد از طریق کارگزار به اطلاع شما خواهد رسید.
دوشنبه های استارت آپی
دوشنبه های استارت آپی

 

  1. تهیه کلیپ استارت‌آپ: همزمان با برگزاری پیش‌ارائه، روابط عمومی صندوق یک کلیپ کوتاه از هر استارت‌آپ را فیلمبرداری خواهد کرد که در رویداد اصلی، پیش از ارائه استارت‌آپ به نمایش در خواهد آمد. بنابراین بنیانگذار(ان) یا نفرات اصلی استارت‌آپ باید در روز پیش‌ارائه در صندوق حضور داشته باشند.
  2. برگزاری رویداد:
  • دوشنبه‌های استارت‌آپی به منظور مراقبت بیشتر از سلامت شرکت‌کنندگان، به شکل مجازی (وبیناری) برگزار می‌شود. اما استارت‌آپ‌ها باید حتماً با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان برگزاری رویداد اصلی در صندوق حضور داشته باشند. برای حفظ سلامت خودتان، ماسک را فراموش نکنید.
  • در جوار سالن برگزاری رویداد، یک کانتر نمایشگاهی به هر استارت‌آپ اختصاص می‌یابد. لذا بهتر است از هر استارت‌آپ بیش از یک نفر حضور داشته باشد. معمولاً برخی از رسانه‌های جمعی و سایت‌های خبری از این نمایشگاه خبر و مصاحبه تهیه می‌کنند که به معرفی بیشتر استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند.
دوشنبه های استارت آپی
دوشنبه های استارت آپی

 

  1. پیگیری‌های بعد از رویداد: بعد از رویداد اصلی، کارگزار گزارش فنی، مالی و اقتصادی استارت‌آپ شما را برای شمار قابل توجهی از سرمایه‌گذاران ارسال می‌کند. همچنین با هر کدام از سرمایه‌گذاران دست کم یک بار تماس گرفته و تلاش می‌کند تا 2 ماه بعد از برگزاری رویداد، جلساتی با حضور شما و سرمایه‌گذاران علاقمند برگزار نماید. تعهدات کارگزار اینجا با ارائه گزارش به صندوق به پایان می‌رسد و تعهد دیگری نسبت به استارت‌آپ ندارد.

 

 

 

دوشنبه‌های استارت‌آپی برگزار شده

 

ردیف

حوزه

تاریخ برگزاری

تعداد استارت‌آپ‌ها

تعداد شرکت‌کنندگان

مبلغ سرمایه درخواستی (میلیون تومان)

1

سلامت

اردیبهشت

6

220

9000

2

آب و انرژی

خرداد

6

160

14000

3

آی تی و آی سی تی

تیر

6

170

9000

4

اینترنت اشیا

تیر

6

160

10000

5

کشاورزی

مرداد

6

150

12000

6

سلامت دیجیتال

شهریور

6

180

9000

7

رویداد ورزش

شهریور

7

130

8000

8

آموزش

مهر

6

300

4000

9

کالاهای تند مصرف

مهر

6

170

16000

10

خودرو

آبان

6

180

16000

11

تجهیزات پزشکی 1

آبان

6

320

10000

12

فینتک

آذر

8

300

26500

13

دارو

آذر

5

210

65000

14

رویداد آب، برق و انرژی زنان

دی

6

315

21000

15

رویداد معدن

دی

6

180

43000

16

رویداد تجهیزات پزشکی  2

بهمن

6

280

10100

17

رویداد D8

بهمن

9

110

45000

18

رویداد علوم شناختی

اسفند

6

240

12000

19

سلامت دیجیتال

اسفند

8

180

14300

20

نانو

اسفند

6

120

28600

21

همگرا

اسفند

6

90

30000

22

سرای نوآوری دانشگاه آزاد

اسفند

8

140

3000

23

دارو

اردیبهشت

6

70

51500

24

ساختمان

اردیبهشت

6

100

19500

25

فین تک

خرداد

7

60

9500

26

صنایع خلاق

خرداد

12

80

15520

27

هوش مصنوعی

مرداد

11

90

66550

28

مواد غذایی

شهریور

7

80

34500

29

محیط زیست

شهریور

14

90

221000

30

ساختمان 2

شهریور

7

60

40000

31

بازی و سرگرمی

مهر

6

80

23500

32

آموزش

مهر

7

50

28500

33

معدن

مهر

6

100

6600

34

ماشین آلات

آبان

9

80

90000

 

مجموع

 

300+

5800+

1021600+

 

 

فراخوان های در جریان دوشنبه‌های استارت‌آپی

 

 

  • خودرو
  • کشاورزی
  • حمل و نقل
  • نفت و گاز
  • پتروشیمی
  • صنعت
  • تجهیزات پزشکی
  • فین تک
  • معدنی
  • دارو
  • پسماند
  • شهر هوشمند
  • علوم شناختی
  • علوم اجتماعی
  • صنایع دستی و گردشگری
  • فناوری اطلاعات
  • اینترنت اشیا
  • سلامت
  • آب و انرژی
  • محیط زیست

 

 

 

سوالات پر تکرار

 

1.منظور از استارت‌آپ یا طرح‌ سرمایه‌پذیر چیست؟

منظور از استارت‌آپ یا طرح‌ سرمایه‌پذیر، یک فرد یا گروه خلاق و نوآور است که حداقل یک نمونه آزمایشگاهی، نمونه اولیه، پروتوتایپ یا MVP از محصول یا خدمت مورد نظر خود ساخته است. افراد یا گروه‌هایی که صرفاً یک ایده، مدل یا طرح کسب‌وکار (FS یا BP) یا پروپوزال پژوهشی در اختیار دارند، مشمول این تعریف نمی‌شوند. تجربه فروش محصول یا خدمت حتی در مقیاس محدود یک امتیاز جدی محسوب می‌شود

2.منظور از دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیر چیست؟

منظور از دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیر، هر فرد یا شرکتی، اعم از دانش‌بنیان، فناور، خلاق یا ... است که یک طرح نوآورانه آماده جذب سرمایه در اختیار دارد و آمادگی دارد در ازای جذب سرمایه جسورانه از یک سرمایه‌گذار، بخشی از سهام کسب‌وکار خود را به سرمایه‌گذار منتقل نماید

3.کف یا سقف سرمایه‌گذاری در دوشنبه‌های استارت‌آپی چقدر است؟

معمولاً طرح‌هایی که در این نوع رویدادها معرفی می‌شوند، به چیزی در حدود 500 میلیون تومان تا 10 میلیارد تومان سرمایه جسورانه نیاز دارند.

4.من یک استارت‌آپ/دارنده طرح سرمایه‌پذیر هستم. آیا می‌توانم مستقیماً از صندوق نوآوری و شکوفایی سرمایه جسورانه جذب کنم؟

خیر، جذب سرمایه‌خطرپذیر (جسورانه یا همان vc) از صندوق نوآوری و شکوفایی به طور مستقیم امکان‌پذیر نیست و استارت‌آپ‌ها و دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیر، حتماً باید طرح‌ خود را از طریق دوشنبه‌های استارت‌آپی یا هر روش دیگری به عاملان سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی (صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی) معرفی کنند.

5.من یک استارت‌آپ یا دارنده طرح سرمایه‌پذیر هستم. برای حضور در دوشنبه‌های استارت‌آپی باید چه کنم؟

استارت‌آپ‌ها یا دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیر از سراسر کشور، و در تمام حوزه‌های صنعت و فناوری می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند. برای این منظور، کافی است کاربرگ و فایل اکسل مربوطه را از انتهای صفحه دانلود و تکمیل نموده و به آدرس ایمیل Demoday@inif.ir ارسال و طرح سرمایه‌پذیر خود را ثبت کنید. در صورتی که نتیجه ارزیابی طرح در صندوق نوآوری و شکوفایی مثبت باشد، از شما برای حضور در یکی از دوشنبه‌های استارت‌آپی و معرفی استارت‌آپ یا طرح خود دعوت خواهد شد. به خاطر داشته باشید که حضور شما در دوشنبه استارت‌آپی و معرفی طرح شما توسط خودتان، مستلزم گذراندن یک کارگاه آموزشی کوتاه است که توسط صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود. بدون حضور در این کارگاه آموزشی کوتاه مجاز به معرفی استارت‌آپ یا طرح خود نخواهید بود.

6.من یک شتابدهنده هستم. دوشنبه‌های استارت‌آپی چه کمکی به شتابدهنده‌ها می‌کند؟

دوشنبه‌های استارت‌آپی صندوق نوآوری و شکوفایی، بستری برای جذب سرمایه‌جسورانه است. بنابراین همه شتابدهنده‌ها از سراسر کشور و در همه حوزه‌های صنعت و فناوری می‌توانند استارت‌آپ‌ها یا طرح‌های سرمایه‌پذیر خود را که به بلوغ کافی رسیده باشند، در این فراخوان شرکت دهند.

7.من علاقمند به سرمایه‌گذاری جسورانه روی استارت‌آپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر هستم. چگونه می‌توانم در دوشنبه‌های استارت‌آپی شرکت کنم؟

حضور در دوشنبه‌های استارت‌آپی برای همه سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر مجاز، آزاد و رایگان است. شما می‌توانید به تنهایی یا به اتفاق هر سرمایه‌گذار دیگری روی طرح‌ها یا استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

8.آیا دوشنبه‌های استارت‌آپی در دوره شیوع کرونا هم برگزار می‌شود؟

بله، حضور در دوشنبه‌های استارت‌آپی همزمان با شیوه حضوری، به شیوه وبیناری/مجازی نیز ممکن است. اغلب شرکت‌کنندگان دوشنبه‌های استارت‌آپی، و حتی استارت‌آپ‌هایی که طرح‌های خود را ارایه می‌کنند، از طریق وبیناری/مجازی در رویداد حضور دارند. هیچ ضرورتی برای حضور فیزیکی در صندوق نوآوری و شکوفایی وجود ندارد.

9.آیا امکان دسترسی به آرشیو تصویری یا ویدیویی دوشنبه‌های استارت‌آپی قبلی وجود دارد؟

بله، آرشیو تصویری و ویدیویی دوشنبه‌های استارت‌آپی قبلی از طریق سایت صندوق در دسترس کلیه علاقمندان است.

10.حضور در دوشنبه‌های استارت‌آپی چقدر هزینه دارد؟

حضور در دوشنبه‌های استارت‌آپی، کاملا آزاد و رایگان است و هیچ محدودیتی ندارد. تنها کافیست قبلاً از هر دوشنبه استارت‌آپی، برای حضور در آن ثبت نام کنید.

11.در هر دوشنبه استارت‌آپی چه طرح‌ها یا استارت‌آپ‌هایی معرفی می‌شوند؟

هر دوشنبه استارت‌آپی، یک موضوع یا محور خاص دارد و تلاش می‌شود که هر دوشنبه، تنها استارت‌آپ‌ها و طرح‌های همان حوزه معرفی شوند. برای مثال دوشنبه استارت‌آپی اول به حوزه «سلامت» و دوشنبه استارت‌آپی دوم به حوزه «آب و انرژی» اختصاص داشت.

12.برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوشنبه‌های استارت‌آپی با چه کسی تماس بگیرم؟

سرکار خانم صلح‌خواه (42170623) به عنوان مسئول برگزاری دوشنبه‌های استارت‌آپی، در روزها و ساعات اداری پاسخگوی سوالات شما در خصوص دوشنبه‌های استارت‌آپی خواهد بود.

لینک حضور در رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی:

https://online.inif.ir/ch/demoday

لطفا قبل از پر کردن کاربرگ فایل راهنما را مطالعه فرمایید.

راهنمای شرکت در دوشنبه‌های استارت‌آپی

ارسال ایمیل