ثبت درخواست تقاضانامه PCT

ثبت درخواست تقاضانامه PCT

حمایت از ثبت تقاضانامه PCT

معرفی
یکی از پیش‌نیازهای اصلی رشد و توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، حفاظت از حقوق معنوی و دارایی‌های فکری و تضمین منافع مالی ناشی از آن‌ها است. با توجه به اینکه ثبت اختراع محدود به مرزهای ملی هر کشور است و ثبت اختراع در هر کشور زمان و هزینه‌های زیادی دارد، بنابراین متقاضی باید کشور هدف خود را به درستی انتخاب نماید. سیستم ثبت تقاضانامه¬ی بین¬المللی PCT این امکان را برای متفاضی فراهم می‌کند تا علاوه بر حفظ حق تقدم ۳۰ ماهه در ۱۵3 کشور دنیا، یک گزارش حاوی نتایج جست‌وجوی همان اختراع را در تمام کشورهای دنیا از یک مرجع داوری بین‌المللی دریافت کند و در این مدت به شناسایی بازار هدف، مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی و ... بپردازد و با اطمینان بیشتری وارد فاز ملی کشور هدف شود.

 

شرایط اعطای حمایت

  • این خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد.

  • متقاضی باید پیش از درخواست تقاضانامه PCT در سامانه غزال درخواست جست‌وجوی دانش‌پیشین را با کارگزار ثبت کند. (ارائه گزارش جست‌وجوی دانش‌پیشین برای درخواست تقاضانامه PCT الزامی است).

  • متقاضی باید پیش از عقد قرارداد با کارگزار، درخواست خود را در سامانه غزال ثبت کند. 

  • شرکت‌های دانش‌بنیان مجازند تا حداکثر 6 ماه پس از ثبت اولیه اظهارنامه PCT، برای ثبت درخواست در سامانه غزال و بهره‌مندی از خدمات توانمندسازی صندوق اقدام کنند.

  • حمایت صرفاً روی محصول دانش¬بنیان و محصولاتی که در حوزه دانش‌بنیانی شرکت قرار دارند، انجام می‌گیرد. 

  • درخواستی که به هر زبانی‌ در هر نقطه‌ای از جهان از طریق انتشار کتبی یا شفاهی (در قالب کتاب، مقاله، ثبت اختراع، کنفرانس، همایش، نمایشگاه، پایان‌نامه، خبر، معاهده‌ و غیره) یا استفاده عملی افشا شده باشد، مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

  • درخواستی که از زمان ثبت اظهارنامه (تاریخ تشکیل پرونده) آن در اداره ثبت اختراع ایران یا دیگر کشورها (از جمله ثبت موقت آمریکا یا (Provisional)) بیشتر از هفت ماه گذشته باشد، مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

  •  حمایت از درخواست ثبت تقاضانامهPCT  شامل هزینه‌های نگارش متن اختراع (شرح اختراع، ادعاها، چکیده، نقشه‌ها و غیره)، هزینه‌های اداری تشکیل پرونده، هزینه جستجو و هزینه خدمات کارگزار است.

 

مبلغ حمایت
90 درصد هزینه‌ها تا سقف 200 میلیون تومان در سال

 

فرآیند اعطای حمایت


 

مدارک لازم اعطای دریافت حمایت
•    رسید اولیه Filing 
•    ارائه فاکتور رسمی برای هزینه‌های پرداخت‌شده به کارگزار
•    مدارک واریز وجه (در صورت ارائه چک، صورتحساب بانکی را ارسال فرمایید.)
•    تصویر قرارداد با کارگزار
•    تمامی مستندات مالی پرداخت هزینه‌های اداری تشکیل پرونده
•    نامه درخواست حمایت خطاب به مدیریت واحد توانمندسازی (همراه با شماره حساب، شماره شبای شرکت و شناسه ملی شرکت)
 

 

 

  • پس از تکمیل ثبت‌نام، پیامک تأییدیه ثبت درخواست برای رابط شرکت ارسال می‌شود.

  • پس از بررسی درخواست، مدیریت توانمندسازی در مدت حداکثر یک هفته کاری، درخواست‌های ثبت‌شده را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کند.

  • نتیجه بررسی مدیریت توانمندسازی شامل یکی از دو وضعیت «ارجاع به کارگزار» یا «رد درخواست» به شرکت متقاضی اعلام می‌شود.

  • متقاضی باید پس از ارجاع درخواست به کارگزار، تا حداکثر یک هفته کاری، با کارگزار تماس بگیرد و برای عقد قرارداد اقدام کند. (شماره تماس کارگزار از طریق پیامک برای رابط شرکت ارسال می‌شود.)

  • متقاضی حداکثر تا 2 ماه از زمان ثبت درخواست مهلت دارد تا براساس قرارداد امضا شده با کارگزار، مستندات کامل اختراع را به کارگزار تحویل دهد و نسبت به پرداخت سهم ریالی و هزینه‌های ارزی اقدام کند. عدم ارسال اطلاعات به کارگزار به منزله انصراف است و درخواست از کارتابل خارج می‌شود.

  • پس از ثبت اظهارنامه در سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) و دریافت مدارک مربوطه، شرکت دانش‌بنیان باید مدارک پرداخت را برای کارگزار ارسال کند. (در صورتی که بیش از 6 ماه از تاریخ دریافت مدارک تا زمان فعال کردن درخواست پرداخت گذشته باشد، شرکت مشمول حمایت صندوق نخواهد بود.)

 

حمایت صندوق نوآوری حداکثر 30روز کاری از زمان فعال کردن درخواست پرداخت توسط کارگزار، دانش‌بنیان واریز می‌شود.

توجه: در صورت عدم دریافت پیامک حتماً با پشتیبان سامانه غزال تماس بگیرید و گردش فرایند درخواست را از طریق سامانه غزال ملاحظه نمایید.

راه ارتباطی با سامانه غزال: 02142170777


 

 

ثبت نام در سامانه غزال

 

 

شبکه کارگزاران

 

 

راه‌های ارتباطی

نام کارشناس:سرکار خانم بذرافشان

تلفن کارشناس:02142170692

پست الکترونیک:ip@inif.ir

کانال اطلاع‌رسانی خدمات توانمندسازی:tavanmandsazi@