ثبت اختراع در سایر کشورها

ثبت اختراع در سایر کشورها (فاز ملی PCT)

معرفی
اختراع، نتیجه فکر فرد یا افرادی است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه می‌کنند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آن‌ها حل می‌کنند. یکی از پیش‌نیازهای اصلی رشد و توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، حفاظت از حقوق معنوی و دارایی‌های فکری و تضمین منافع مالی ناشی از آن‌ها است. با توجه به اینکه ثبت اختراع محدود به مرزهای ملی هر کشور است، متقاضی باید با توجه به استراتژی بازار و صادرات، کشور هدف خود را برای ثبت اختراع انتخاب کند. با ثبت اختراع، حق انحصاری تولید، فروش و جلوگیری از واردات در مرزهای کشور هدف، به مدت ۲۰ سال به مخترع داده می‌شود.

 

شرایط اعطای حمایت

  • درخواست شرکت دانش‌بنیان باید پیش از عقد قرارداد با کارگزار، در سامانه غزال ثبت شود. 

  • گزارش جست‌وجوی دانش‌پیشین برای درخواست ثبت اختراع در سایر کشورها الزامی است. (شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برای تهیه این اطلاعات از خدمات کارگزاران صندوق استفاده کنند. برای اطلاع از جزئیات این خدمت اینجا کلیک کنید)

  • گزارش مطالعه بازار برای درخواست ثبت اختراع سایر کشورها الزامی است. (در گزارش مطالعه بازار شاخص‌هایی از قبیل نیاز و حجم بازار، سطح بلوغ فناوری، شناخت مشتری، ارزش محصول نسبت به رقبا، سطح آمادگی تجاری (CRL) زیرساخت‌های تولید و زنجیره تأمین، نحوه بازاریابی باید انجام شود.) (شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برای تهیه این اطلاعات از خدمات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری استفاده کنند.)

  • 100 درصد مالکیت اختراع به صورت حقوقی متعلق به شرکت دانش‌بنیان باشد.

  • این حمایت تنها محصولات دانش‌بنیان شرکت‌ها را شامل می‌شود. 

  • درخواستی که به هر زبانی‌ در هر نقطه‌ای از جهان از طریق انتشار کتبی یا شفاهی (در قالب کتاب، مقاله، ثبت اختراع، کنفرانس، همایش، نمایشگاه، پایان‌نامه، خبر، معاهده‌ و غیره) یا استفاده عملی افشا شده باشد، مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

مبلغ حمایت
•    90 درصد هزینه‌ها تا سقف 1 میلیارد و 800 میلیون تومان در سال (سقف هر اختراع 900 میلیون تومان)

 

فرآیند اعطای حمایت

 

مدارک لازم برای اعطای حمایت

  • رسید اولیه ثبت اظهارنامه (فایلینگ)

  • فاکتور رسمی برای هزینه‌های پرداخت‌شده به کارگزار

  • مدارک واریز وجه (در صورت ارائه چک، صورتحساب بانکی را ارسال فرمایید.)

  • تمامی مستندات مالی پرداخت هزینه‌های ارزی ثبت اختراع (لینک پرداخت هزینه)

  • تصویر قرارداد با کارگزار

  • نامه درخواست حمایت خطاب به مدیریت واحد توانمندسازی (همراه با شماره حساب، شماره شبای شرکت و شناسه ملی شرکت)

  • تصویر گواهی ثبت اختراع (گرنت، در انتهای فرآیند)

 

 

  • پس از تکمیل ثبت‌نام، پیامک تأییدیه ثبت درخواست برای رابط شرکت ارسال می‌شود.

  • پس از بررسی درخواست، مدیریت توانمندسازی در مدت حداکثر یک هفته کاری، درخواست‌های ثبت‌شده را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کند.

  • نتیجه بررسی مدیریت توانمندسازی شامل یکی از دو وضعیت «ارجاع به کارگزار» یا «رد درخواست» به شرکت متقاضی اعلام می‌شود.

  • شرکت دانش‌بنیان می‌تواند تا حداکثر یک هفته کاری برای برگزاری جلسه مشاره با صندوق و کارگزار هماهنگی لازم را انجام دهد. (شماره تماس کارگزار از طریق پیامک برای رابط شرکت ارسال می­‌شود.)

  • پس از تایید نهایی صندوق، متقاضی تا حداکثر یک هفته کاری می‌تواند نسبت به عقد قرارداد با کارگزار اقدام نماید.

  • متقاضی حداکثر تا 2 ماه از زمان ثبت درخواست مهلت دارد تا براساس قرارداد امضا شده با کارگزار، مستندات کامل اختراع را به کارگزار تحویل دهد و نسبت به پرداخت سهم ریالی و هزینه‌های ارزی اقدام کند. 

  • پس از ثبت اظهارنامه و پرداخت هزینه‌های ارزی و دریافت مدارک مربوطه، شرکت دانش‌بنیان باید مدارک پرداخت را برای کارگزار ارسال کند. (در حین فرآیند حداکثر هشتاد درصد سهم حمایتی صندوق نوآوری پرداخت خواهد شد. مبنی محاسبه هزینه‌های ارزی در صندوق نوآوری براساس نرخ ارز سنا خواهد بود). 

  • در صورت عدم دریافت گواهی ثبت اختراع، الباقی حمایت به شرکت تعلق نمی‌گیرد.

  • چنانچه متقاضی در هر مرحله‌ای سهم خود از هزینه‌های ثبت اختراع را پرداخت ننماید و دلایل قابل قبول برای صندوق نداشته باشد باید تمامی حمایت مالی صورت گرفته تا آن مرحله را به صندوق پرداخت کند.

  • هزینه‌های آفیس اکشن‌ تا 2 بار در صورتی که سقف حمایت صندوق اجازه دهد مورد حمایت قرار می‌گیرد و هزینه‌های بیش از 2 آفیس اکشن برعهده متقاضی است.

  • پس از دریافت گواهی ثبت (گرنت)، هزینه تمدید و نگهداری پتنت (Maintenance fee) بر عهده متقاضی است و شامل حمایت صندوق نمی‌باشد.

 

حمایت صندوق نوآوری حداکثر 30روز کاری از زمان فعال کردن درخواست پرداخت توسط کارگزار، دانش‌بنیان واریز می‌شود.

توجه: در صورت عدم دریافت پیامک حتماً با پشتیبان سامانه غزال تماس بگیرید و گردش فرآیند درخواست را از طریق سامانه غزال ملاحظه نمایید.

راه ارتباطی با سامانه غزال: 02142170777


 

 

ثبت نام در سامانه غزال

 

 

شبکه کارگزاران

 

 

راه‌های ارتباطی

نام کارشناس:سرکار خانم بذرافشان

تلفن کارشناس:02142170692

پست الکترونیک:ip@inif.ir

کانال اطلاع‌رسانی خدمات توانمندسازی:tavanmandsazi@