ناشر منبع

null اعلام برنامه‌های حمایتی صندوق نوآوری در توسعه صادرات شرکت‌های ایرانی به سوریه
13:50

اعلام برنامه‌های حمایتی صندوق نوآوری در توسعه صادرات شرکت‌های ایرانی به سوریه

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن تشریح برنامه‌های حمایتی این صندوق در توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان و فناور به سوریه، گفت: توسعه پایگاه صادراتی سوریه و همچنین حمایت از حضور شرکت‌های دانش بنیان در قالب پاویون یا حضور مستقل در نمایشگاه‌های بیلدکس، نمایشگاه بازرگانی و هایتک سوریه بخشی از خدمات صندوق در این زمینه است.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری در رویداد یکشنبه صادراتی به سوریه خدمات صادراتی صندوق به شرکت‌های دانش بنیان را تشریح کرد و گفت: خدمات صادراتی متنوعی برای حمایت از اکوسیستم نوآوری کشور در صندوق نوآوری طراحی شده که ارزیابی توان صادراتی یکی از این موارد است و شرکت‌ها را در مراحل مختلف از عدم احراز شرایط صادراتی تا تبدیل شدن به شرکت صادراتی برتر تا 90 درصد از هزینه‌ها و سقف 4 میلیون تومان همراهی می‌کنیم.
وی ادامه داد: حمایت از حضور شرکت‌های دانش بنیان در دو قالب حضور مستقل و حضور پاویونی دیگر برنامه حمایتی صندوق نوآوری است که بر این اساس هفته گذشته پاویون شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه 4*1 سوریه با حضور 30 شرکت دانش بنیان و با حمایت 90 درصدی صندوق نوآوری برگزار شد.
دیگر خدماتی که شاوردی به آن اشاره کرد شامل پایگاه صادراتی و خدمت جدید حمایت از هزینه‌های نمایشگاهی به صورت بلاعوض بود. وی توضیح داد: پایگاه صادراتی با هدف کمک و تسهیل ورود به بازارهای هدف در صندوق نوآوری طراحی شده است و 70 درصد از هزینه‌ها تا سقف 120 میلیون تومان در سال را به صورت بلاعوض شامل می‌شود. در حال حاضر 4 نمایشگاه در عراق، آذربایجان، ارمنستان و چین راه‌اندازی شده است و تاسیس دفاتر صادراتی در کشورهای دیگر نیز در حال نهایی شدن است. همچنین خدمت جدیدی تحت عنوان خدمات بلاعوض آزمایشگاهی به خدمات استانداردسازی صندوق اضافه شده است. خدمات آزمایشگاهی نیز تا سقف 300 میلیون تومان در سال به‌صورت بلاعوض به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان در مورد برنامه‌های صادراتی این صندوق برای بازار سوریه نیز بیان کرد: برنامه‌های صندوق نوآوری در سال جاری شامل توسعه نمایشگاه دائمی سوریه و همچنین حمایت از حضور در نمایشگاه‌های بیلدکس و نمایشگاه بازرگانی و هایتک در سوریه است.
دعوت از شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازار سوریه
در ادامه این رویداد نیز علاء هلال، مدیرعامل شرکت عربین گروپ، شرایط اجتماعی سوریه را مثبت بیان کرد و گفت: بیشتر از دو سال است که امنیت در سوریه برقرار شده است و اشرار در یک محل تحت کنترل هستند. امیدوارم همانطور که در زمینه سیاسی و نظامی روابط خوبی با ایران داریم در زمینه تجارت و اقتصاد هم تعاملات برقرار شود.
وی ادامه داد: از دو سال گذشته نمایشگاه‌های مختلفی در سوریه رونق گرفته است و از شرکت‌های ایرانی درخواست می‌کنیم که بر اساس محصول و توانمندی‌های خود نمایشگاه مورد نظر را انتخاب کنند. امیدوارم شرکت‌های بزرگ ساختمانی ایران نیز در نمایشگاه بیلدکس حضور پیدا کنند.


مزیت‌های روابط تجاری با  بخش خصوصی سوریه
همچنین سید محمدحسین سجادنژاد، مشاور رییس سازمان توسعه تجارت ایران، شرایط حضور در بازار سوریه را توضیح داد و گفت: ترجیح بخش خصوصی سوریه در مذاکرات تجاری، اخذ نمایندگی انحصاری است که مزیت آن کاهش هزینه‌ها و اشتراک در پرداخت هزینه است اما ریسک آن قوانین جاری سوریه است. سوریه تنها کشوری است که ایران موافقتنامه تجارت آزاد با آن امضا کرده است.
مشاور رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه جزییاتی که باید تجار و شرکت‌های دانش بنیان در همکاری مشترک با طرف‌ سوری رعایت کنند را متذکر شد و گفت: شریک تجاری شما باید عضو اتاق بازرگانی باشد زیرا ریسک کمتری را متحمل خواهید شد. همچنین در صورت عقد قرارداد با یک نفر از سوریه دیگر اجازه تجارت با افراد دیگر را نخواهید داشت و در صورت عدم رعایت این قانون، محصول شما در گمرک سوریه متوقف می‌شود؛ بر این اساس بهتر است برای قرارداد نمایندگی خود سقف مالی و زمانی تعیین کنید و بعد از این مدت به سمت تمدید قرارداد بروید. سوریه چهار اتاق بازرگانی شامل اتاق کشاورزی، صنایع، اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و اتاق بازرگانی دارد که در هر کدام بین 10 تا 20 هزار نفر عضو هستند.
 

ارسال ایمیل