ناشر منبع

null افزایش رقابت‌پذیری محصولات دانش بنیان در بازار با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی
امیری مقدم مطرح کرد؛ 13:04

افزایش رقابت‌پذیری محصولات دانش بنیان در بازار با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی

مدیر ارزیابی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در خصوص محصولات دانش بنیان رقابت‌پذیری بسیار مهم است؛ در همین راستا صندوق نوآوری سعی کرده تا با تامین منابع ارزان قیمت و تقویت بنیه مالی شرکت‌های دانش بنیان، رقابت در بازار را برای این شرکت‌ها آسان‌تر کند.


به گزارش روابط عمومی‌ صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، فرهاد امیری مقدم با حضور در برنامه «میزبان» رادیو ایران اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف تامین مالی زیست بوم نوآوری و کمک به توسعه تجاری‌سازی شرکت‌های دانش بنیان تاسیس شد، بر همین اساس مخاطبین صندوق نوآوری شرکت‌های دانش بنیان هستند که بسیاری از این شرکت‌ها از خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری استفاده کرده‌اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر برای درخواست‌ها محدودیت‌های مالی وجود ندارد و خدمات و تسهیلات با توجه به ساختار مالی شرکت‌ها و نیازی که آنها برای اجرای پروژه‌هایشان دارند و امکان‌پذیری پروژه‌ها، به آنها تخصیص داده می‌شود که این مبالغ از چند میلیون تا چند صد میلیاردی در نوسان است.
امیری مقدم تصریح کرد: برخی می‌گویند مبلغ تسهیلات محدود است، اما در رابطه با نهادهای مالی موجود در کشور مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری یا پارک‌های علم و فناوری باید دید که مخاطبان آنها چه شرکت‌هایی هستند؛ به بیان ساده‌تر برای پرداخت تسهیلات باید به سابقه و اندازه شرکت‌ها توجه داشت، چرا که نیاز مالی این شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.
مدیر ارزیابی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: گاهی شرکتی به صندوق مراجعه می‌کند که تنها یک نمونه از محصول خود را ساخته و درخواست چند صد میلیاردی برای تاسیس کارخانه از صندوق نوآوری دارد، در حالی که هیچ تمهیدی برای ورود به بازار ندارد. در اینگونه موارد سعی می‌کنیم آن شرکت را کمک کنیم تا گام به گام طرح خود را توسعه دهد تا اطمینان حاصل شود که نتیجه این پروژه شکست نخواهد بود.
وی در رابطه با محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان ایرانی یادآور شد: در خصوص این محصولات رقابت‌پذیری بسیار مهم است؛ چرا که بخش خصوصی و دولتی بر اساس نیازهایی که دارد سعی می‌کند بهترین کیفیت را انتخاب کند. در همین راستا صندوق نوآوری سعی کرده تا با تامین منابع ارزان قیمت و تقویت بنیه مالی شرکت‌های دانش بنیان، رقابت در بازار را برای این شرکت‌ها آسان‌تر کند.
امیری مقدم افزود: علاوه بر حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان در توسعه بازار، تسهیلات لیزینگ را برای فروش محصولات این شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم تا خریداران شرکت‌های دانش بنیان بتوانند با نرخی پایین و به صورت تزریق تسهیلات، خریدهای خود را انجام دهند. خوشبختانه تاکنون از این تسهیلات استقبال خوبی شده است؛ در تسهیلات لیزینگ نهادهای دولتی نیز می‌توانند از شرکت‌های دانش بنیان خرید کرده و در قالب این تسهیلات مبالغ خود را پرداخت کنند.
مدیر ارزیابی صندوق نوآوری و شکوفایی هدف این صندوق از ارایه چنین خدماتی را توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: علاوه بر این صندوق نوآوری از حضور تمام شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و خارجی به منظور توسعه بازارشان حمایت‌های بلاعوض می‌کند. در بحث صادرات نیز شرکت‌ها برای صادر کردن محصولات خود نیازمند دریافت استانداردهایی هستند، لذا صندوق نوآوری در خصوص دریافت چنین استانداردها و مجوزهایی، شرکت‌های دانش بنیان را حمایت‌های بلاعوض خواهد کرد.
وی در رابطه با بازپراخت وام شرکت‌هایی که ورشکست شده‌اند نیز بیان کرد: در فضای ارزیابی و نظارت، صندوق نوآوری سعی می‌کند این کار را به صورت انجام دهد تا با چنین مشکلاتی مواجه نشود؛ اما در مواقعی شرکت‌هایی که کوچک هستند اما درخواست‌های بزرگی دارند، با چنین مشکلی روبه‌رو می‌شوند؛ به همین دلیل است که صندوق نوآوری بعد از بررسی اندازه و سابقه شرکت‌ها به آنها وام می‌دهد تا بدهی‌های بزرگ بر دوش شرکت‌های کوچک نماند.
امیری مقدم تصریح کرد: لازم به ذکر است که شرکت‌ها برای بازپرداخت‌های خود، دوره تنفس دارند که این دوره تا یک سال نیز وجود دارد و در مواردی خاص ممکن است دوره تنفس برخی شرکت‌ها تمدید شود تا شرکت‌ها بتوانند به قوام مالی مطلوبی برسند. بر اساس سیاست‌های صندوق نوآوری و خبرگی شرکت‌های دانش بنیان در فناوری مورد نظرشان، خوشبختانه تاکنون مواردی که در بازپرداخت وام خود ناتوان باشند را نداشته‌ایم.

ارسال ایمیل