ناشر منبع

null تراشه جدید تسلا، خودروهای معمولی را خودمختار می‌کند
10:32

تراشه جدید تسلا، خودروهای معمولی را خودمختار می‌کند

شرکت خودروسازی «تسلا» تولیدکننده خودروهای برقی، به تازگی نخستین تراشه‌ مبتنی بر هوش مصنوعی‌ را طراحی کرده است که وقتی روی خودروهای معمولی این شرکت نصب می‌شود، آنها را به خودروهای خودمختار یا بدون راننده تبدیل می‌کند.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، تسلا ادعا می‌کند که این تراشه ۲۶۰ میلی‌متری سیلیکونی را به گونه‌ای طراحی کرده که در آن ۶ میلیارد قطعه ترانزیستور تعبیه شده و از همین رو قادر به پردازش ۳۶ تریلیون عملیات در ثانیه است.

این شرکت همچنین ادعا می‌کند که تراشه‌های جدیدش بسیار قدرتمندتر از تراشه‌های شرکت «انویدیا» هستند که پیشتر از آنها در خودروهای بدون راننده استفاده می‌شد، اما انویدیا بلافاصله نسبت به این ادعا واکنش نشان داده و اعلام کرده که تسلا قیاس مع‌الفارق کرده است.

انویدیا همچنین گفته است که بورد کامپیوتری خودران تسلا که تازه دو تراشه روی آن تعبیه شده است، هنوز هم کمتر از نصف بورد کامپیوتر انویدیا قدرت دارد. صرف‌نظر از این، تسلا اطمینان کامل از خود دارد که طراحی سفارشی این تراشه، به بهترین وجه، از پس پردازش حجم وسیعی از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط حسگرهای خودرو برمی‌آید. بنابر این، خودروها با کمک این تراشه به خوبی می‌توانند بدون هدررفت باتری خودرو، بهترین تصمیم را برای یک رانندگی ایمن بگیرد.

این در حالی است که ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت تسلا اعلام کرده است که هم‌اکنون این بوردهای کامپیوتری آماده انتقال به بازار هستند و تا یک ماه دیگر برای خودروهای تسلای مدل S و X و تا ۱۰ روز دیگر برای خودروی مدل ۳ مورد استفاده قرار می‌گیرند و با مجهز کردن این خودروها با سخت‌افزار مورد نیاز، آنها را در آینده‌ای بسیار نزدیک به وسایل نقلیه کاملا خودمختار تبدیل خواهد کرد.

البته گفته می‌شود که این زمان‌بندی بستگی زیادی به این دارد که آیا تسلا می‌تواند به زودی با چالش‌های نرم‌افزاری، قانونگذاری و تجاری خود فائق آید یا خیر. با این حال ایلان ماسک با اعتماد به نفس خاصی به تازگی اعلام کرده است که تا سال آینده میلادی، این شرکت یک میلیون روبوتاکسی (تاکسی‌هایی بدون نیاز به راننده) راهی جاده‌ها خواهد کرد.

وی در این مورد گفته است: مطمئنا تا سال آینده، ما بیش از یک میلیون روبوتاکسی در جاده‌ها داریم و روبوتاکسی‌ها برای ساکنان شهرهای مختلف به طور قابل توجهی ارزان‌تر از آنچه که اوبر و لیفت (خدمات هم‌سفری آنلاین شبیه به اسنپ در ایران) از مشتریان خود می‌گیرند، خواهد بود. افزون بر این، طرح مذکور در هر سال سودی ۳۰ هزار دلاری برای تسلا خواهد داشت.

ایلان ماسک اعلام کرده است که تاکسی‌های روباتیک تسلا، یا به قول ایلان ماسک «روبو تاکسی» در پلت‌فرمی مشابه با پلت‌فرم اوبر و لیفت کار می‌کنند، اما اساسا به شکل خودران سرویس‌دهی می‌کنند و نیازی به راننده ندارند.

ماسک همچنین پا را فراتر گذاشت و گفت: پیام اصلی ما به مصرف‌کنندگان این است که در جهان امروزی و بر اساس مسایل مالی، خرید هر چیزی به غیر از محصولات تسلا دیوانگی خواهد بود.

ارسال ایمیل