ناشر منبع

null اولین جشنواره تجاری سازی ایده های فناورانه، محصولات و خدمات حوزه ژنتیک برگزار می‌شود
08:03

اولین جشنواره تجاری سازی ایده های فناورانه، محصولات و خدمات حوزه ژنتیک برگزار می‌شود

اولین جشنواره بین‌المللی تجاری سازی ایده های فناورانه، محصولات و خدمات حوزه ژنتیک در روزهای 27 تا 28 فروردین سال 99 برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، ایده اولیه این جشنواره، فراهم آوردن زمینه مناسب برای شناساندن بازارهای کار و تجارت با تکیه بر محصولات دانش بنیان حوزه ژنتیک و بیوتکنولوژی بود. برگزارکنندگان این جشنواره معتقدند با توجه به جایگاه بی‌رقیب محصولات فناورانه این حوزه در چرخه اقتصاد دنیا، توان بسیار بالای دانشمندان ایرانی در تولید علم و همچنین دارا بودن رتبه های بالا در علوم پایه و زیستی زمان آن فرا رسیده تا دانشمندان پرتوان ایرانی، دانش عظیم خود را به صورت محصولات با دانش فنی بسیار بالا تولید کنند، به عبارت دیگر ضمن تبدیل علم به ثروت، جایگاه ایران اسلامی را نیز در بازار محصولات فناورانه دنیا، همچون جایگاه علمی آن به بالاترین درجات ممکن برسانند.
این جشنواره که به همت جمعی از اندیشمندان، استادان و دانش آموختگان این حوزه که در بخش تولید محصولات دانش بنیان در زمینه ژنتیک، بیوتکنولوژی و داروسازی فعال هستند، راه اندازی شده، از 27 فروردین سال آینده به مدت دو روز در سالن اجلاس سران و با برنامه های جامع و مدون و با حضور شرکت کنندگان داخلی و خارجی در ۴ بخش کارگاه های تخصصی، فن بازار، نمایشگاه شرکتهای دانش بنیان و فناور و رویداد گام معکوس یا Pitch Reverse برپا خواهد شد.
بر اساس این گزارش در بخش کارگاه های تخصصی اولین جشنواره بین‌المللی تجاریسازی ایده های فناورانه، محصولات و خدمات حوزه ژنتیک ، بخشی از کارگاه های کنگره با رویکرد تجاری‌سازی برای مدیران ارشد و میانی شرکت های استارت‌آپ، دانش بنیان و فعال در حوزه ژنتیک برگزار میشود. این بخش ها شامل آموزش مهارتهای ارائه ایده به سرمایه‌گذار از جمله طراحی و تنظیم طرح توجیهی، برنامه عملیاتی، مطالعه بازار، برنامه کسب و کار و ... هستند. این مهارتها در سطح غیر پیشرفته با رویکرد تجاری‌سازی ایده های فناورانه در حوزه ژنتیک به دانشجویان و صاحبان ایده های فناورانه که قصد ورود به بازار را دارند ارائه می شود. همچنین حضور منتورها و مربیان داخلی و خارجی در این بخش موجب افزایش انگیزه حضور شرکت کنندگان در این رویداد خواهد بود.
علاوه بر این، کارگاه معرفی فاکتورهای موفقیت در برندسازی و توسعه بین‌المللی شرکتهای نوآور توسط یکی از شناخته شدهترین استادان این حوزه از دانش در حاشیه کنگره ۲۰۲۰GC  نیز برگزار خواهد شد.
کارگاه فن بازار نیز رویدادی عرضه محور شامل ارائه محصولات با قابلیت تجاری‌سازی از سوی واحدها یا شرکت‌های نوآفرین به علاقمندان و سرمایه‌گذاران خواهد بود. هدف از ارائه این محصولات، بسته به سطح آمادگی فناوری میتواند جلب سرمایه‌گذاری، دریافت سفارش تولید یا پیش فروش و یا انواع قراردادها با متقاضی باشد. همچنین امکان همگرایی و هم‌افزایی بین واحدهای نوآفرینی که محصولات مرتبط تولید میکنند در این بازار وجود دارد. مهمترین مشتریان این بازار، سرمایه‌گذاران، مدیران مراکز رشد و شتابدهنده ها، شرکت های بازاریابی و بازرگانی هستند.
همچنین همزمان با برگزاری فن بازار، سخنرانیها و جلسات هم‌اندیشی با حضور سخنرانان و کارشناسان برگزیده در زمینه مسائل حقوقی، تحلیل بازارهای بین‌المللی، طراحی استراتژی های توسعه و برندسازی بین‌المللی، در سطحی بالاتر از کارگاه های آموزشی مبتدی برگزار خواهد شد و فضا و فرصت گفتگو برای تیم ها و شبکه‌سازی در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
بخش دیگر اولین جشنواره تجاری‌سازی ایده های فناورانه، محصولات و خدمات حوزه ژنتیک، برپایی نمایشگاه شرکت های دانش بنیان و فناور خواهد بود. این نمایشگاه امکان عرضه خدمات و محصولات پیشرفته حوزه ژنتیک که بازار خود را ساخته‌اند را برای مشتریان و مصرف کنندگان فراهم میآورد و به شکل‌گیری بازار نهایی فناوری کمک می کند. حضور شرکت های داخلی و خارجی در این بخش، موجب شناسایی توانمندی ها و افزایش انگیزه رقابت میان صاحبان صنایع پیشرفته خواهد بود
در نهایت در این رویداد بین‌المللی Pitch Reverse یا رویداد گام معکوس نیز برگزار خواهد شد. سه بخش فوق الذکر، همگی عرضه محور و متمرکز بر تولید محصول بر اساس ایده های نوآورانه پژوهشگران بودند، اما رویداد گام معکوس، مکمل بخش نمایشگاه و بازار خواهد بود. صاحبان صنایع کوچک و بزرگ که در کار خود و در مسیر تولید محصول، چالش های مشخصی را تجربه یا آدرس‌دهی کرده‌اند برای دریافت تقاضای راه حل مشکلات یا روشهای بهینه سازی به شرکتهای نوآور اطلاع‌رسانی و دعوت به همکاری می کنند.
در این رویداد، فرصت تبادل اطلاعات هدفمند و تقاضا محور با تمرکز بر موضوعات مشخص ایجاد می شود و طی مراحل اجرا، امکان تیم و شبکه‌سازی بین بخشهای صنعت و افراد و شرکت های نوآفرین (استارتاپ) مهیا می‌شود. خروجی مورد انتظار این رویداد، شکل‌گیری همکاری و زمینه‌سازی بهتر قراردادهای دو یا چند جانبه و تشکیل کنسرسیوم در پروژه های بزرگتر است.
از مزیت های این رویداد، تسهیل برون‌سپاری بخشی از فعالیت های پژوهشی و نوآورانه شرکتهای بزرگ به واحدهای نوآفرین است که به دلیل پویایی و ساختار ساده تر با هزینه کمتر و بازدهی بالاتری فعالیت های فناورانه را به انجام میرسانند. از طرف دیگر، شرکت های نوآفرین که معمولاً سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار ندارند در موقعیت مناسب خود در زنجیره ارزش قرار می گیرند.

ارسال ایمیل